آریا سیستم   فروش: 43489137 | پشتیبانی: 43489148

SEARCH
اخبار تکنولوژی و فناوری
13

آشنایی با شیوه‌های مدیریت بحران و استرس در کسب و کار

آشنایی با شیوه‌های مدیریت بحران و استرس در کسب و کار
تا چه اندازه ای در کار و فعالیت خود موفق هستید و چه برنامه ای را برای آینده شغلی و تحصیلی خود در نظر گرفته‌اید؟ مهم‌ترین مشوقان شما در کار و تحصیل چه کسانی هستند و چه راهبردی برای مواجهه با مشکلات دارید؟ استرس چه نقش و جایگاهی در روند برنامه کاری و تحصیلی شما دارد و از چه راهکارها، ترفندها و الگوهایی برای برطرف کردن و غلبه بر آن استفاده می‌کنید؟

همان‌طور که می‌دانید، این‌ها سؤالاتی هستند که تا حدودی خودمان پاسخ آن‌ها را تعیین می‌کنیم و اغلب به طور نسبی در شرایط مختلف برای هر فردی پیش می‌آیند. اما حل این معماها و عبور از آن‌ها به دانش و اعتماد به نفس بالایی نیاز دارد. اینکه چه راهکاری را برمی‌گزینیم و چه واکنشی نسبت به این قبیل مسائل داریم؛ نشان دهنده شناخت، دانش، مهارت و تجربه حاصل از رویارویی با آن‌ها است، برای آشنایی بیشتر و راهبردهای مقابله با این پدیده، با ما در این مقاله همراه شوید.

استرس و بازتاب‌های مثبت و منفی

اغلب افراد با هر سمتی و در هر جایگاهی، حداقل یک بار با این پدیده مواجه شده‌اند و تأثیرات نامطلوب آن‌را در روند کار و زندگی تجربه کرده‌اند. استرس یا فشار عصبی، ناهمگونی، فقدان تمرکز، ترس از موفق نشدن و در نهایت ناتوانی در اجرایی منطبق با خواسته های آرمانی است. این دغدغه و تطابق ناپذیری ذهنی، اغلب درهنگام اجرای امور حساس و سرنوشت سازی مانند مصاحبه‌ها، آزمون‌ها، عملیات‌ها و پروژه های بزرگ رخ می‌دهد. اگر بخواهیم پیشینه بروز این بحران‌ها را مورد بررسی قرار دهیم؛ با عاملی تحت عنوان ترس مواجه می‌شویم. اساساً، ترس واکنشی است که به دلیل فقدان تجربه کافی در مواجهه با رویدادهای متفاوت و دور از ذهن بروز می‌دهیم؛ به بیان دیگر بازتابی از تصورات ذهنی و نخستین تجربه، در برابر اموری که برای نخستین بار با آن‌ها برخورد می‌کنیم. هر عاملی که سلامت ذهنی و جسمی را تحت تأثیر قرار دهد و موجب بروز نگرانی شود؛ استرس نامیده می‌شود. کار بیش از اندازه و مدیریت امور در زمان محدود، بیشترین علائم بروز این پدیده هستند.
استرس از طرف افراد دیگر و به طریق گوناگون انتقال داده می‌شود.

مدیریت زمان

یکی از مهم‌ترین راه های رهایی از فشار کاری و استرس، زمان‌بندی و اولویت دادن به برنامه های شغلی و تحصیلی است. با استفاده از این راهبرد، زمان بیشتری برای پرداختن به مسائل مختلف خواهید داشت. تنظیم فهرست روزانه و یادآوری امور اولیه، تا حد زیادی فشارهای کاری را کاهش می‌دهد. یکی دیگر از روش‌های موثر در همین رابطه؛ اجرای مهم‌ترین و سخت‌ترین کارها در ابتدای هر روز کاری است. کارهای دشوارتر نیاز به زمان و تأمل بیشتری دارند و ذهن را بیشتر درگیر می‌کنند. حذف برخی از برنامه های کاری و به تعویق انداختن دیدارها و جلسات غیرضروری نیز تا حدودی از فشارهای کاری می‌کاهد، بدین طریق اوقات بیشتری را برای مطالعه و تحقیق درباره مسائل مختلف خواهید داشت.

تمرین

بسیاری از کارآفرینان و افراد خلاق، تمرین و تکرار را عاملی موثر برای حفظ تمرکز و خلاقیت بیشتر در اجرای کارهای متفاوت می‌دانند. زیرا تمرین مهم‌ترین عامل افزایش مهارت و کاهش فشارهای کاری است. همان‌طوری که ورزش کردن اکسیژن لازم را به مغز می‌رساند و عملکرد ذهن را فعال‌تر می‌کند؛ مهارت، اعتماد به نفس و در نهایت آرامش نیز ارمغان تمرین و تکرار محسوب می‌شوند.

مسئولیت

بر اساس تحقیقات انجام شده، مسئولیت‌های حساس، مهم‌ترین عامل بروز فشار و نگرانی کاری عنوان شده‌اند. همان‌طور که می‌دانید، کارهای بزرگ نیاز به افراد متخصص و کارآزموده تر دارند. البته اغلب این افراد به خوبی در برابر مشکلات مقاومت می‌کنند؛ اما نخستین تجربه‌ها همیشه حساس و سرنوشت ساز خواهند بود.
بی‌شک انتخاب چنین افرادی از طرف یک مقام بالاتر، دلیل روشنی برای مهارت و دانش آن‌ها خواهد بود؛ اما زمانی افراد به این درک و اعتماد به نفس خواهند رسید، که تحت شرایط واقعی قرار گیرد و میان گزینه های مختلف، بهترین‌ها را انتخاب کنند؛ تصمیم‌های برتر، نشان دهنده مهارت و اعتماد به نفس بیشتری هستند.

خوش بین باشید

افراد خوش بین در هر شرایطی به دنبال نکات مثبت هستند؛ آن‌ها با نادیده گرفتن مشکلات، بازتاب‌های موفقیت و امواج مثبت را جستجو می‌کنند و در هر شکست یا مشکلی همیشه به دنبال گرفتن درس با ارزشی هستند. زیرا معتقدند که مشکلات، ما را متوقف نمی‌کنند؛ بلکه به ما آموزش می‌دهند، با استفاده از آموزش‌ها می‌توان به پیشرفت‌های بیشتری دست پیدا کرد. افراد خوش بین همیشه برای هرمشکلی راه حلی دارند. درهنگام به وجود آمدن مشکلات به جای ترک میدان مبارزه و مقصر دانستن دیگران، راهبردهای مختلف را ارزیابی می‌کنند. مهم‌ترین نکته برای آنان دست یابی به اهداف متعالی و راه های رسیدن و نزدیک‌تر کردن مسیر موفقت است. تجسم اهداف و دست یافتن به شرایط آرمانی، موجب تحریک انگیزه و پویایی ذهنی می‌شود. انرژی افزایش می‌یابد و احساس اعتماد به نفس و خلاقیت بیشتری ایجاد خواهد کرد.
ساختار عملکرد ذهن و ضمیر ناخودآگاه به گونه ای است که هر آنچه فرمان دهید، همان را اجر خواهد کرد.
بنابراین در جایگاه یک کارمند موفق، باید دیدگاهی کاملاً متفاوت داشته باشید و به ابعاد مختلف هر کاری بیندیشید. زندگی همان‌گونه است که ما آن‌را مشاهده و درک می‌کنیم، بنابراین هر جریانی یک جنبه مثبت و یک جنبه منفی دارد. شما می‌توانید هم به نیمه پر لیوان نگاه کنید و هم به نیمه خالی آن. دقیقاً تفاوت انسان‌ها در بروز خلاقیت‌ها و استعدادها نیز پیروی از همین اصل ساده است.

ارزیابی

اتخاذ تصمیمات هوشمندانه و رفع مشکلات از خصوصیات یک مدیر و تاجر موفق است که با توجه به شرایط بهترین تصمیمات را اعمال می‌کند. در واقع با استفاده از استراتژی و تدبیری منطقی بخش‌های مختلف به نظم واحدی دست می‌یابند. وجود چنین مهارت‌هایی در سایه علم، تجربه و استفاده از آخرین اطلاعات روز امکان پذیر خواهد بود. بازنگری، یکی از اثربخش‌ترین و بهترین الگوهایی است که در همه مراحل زندگی می‌توان از آن استفاده کرد و به نتیجه مطلوب رسید. در تجارت نیز باید این اصل را جدی گرفت. بررسی، تحلیل و آینده نگری درباره طرح‌ها و نحوه اجرای آن‌ها به معیاری دقیق نیاز دارد. به بیان دیگر، بازنگری طرح تجاری این امکان را فراهم می‌کند که بار دیگر آن‌را مورد بازبینی قرار داده، خطاهای موجود را کاهش دهید و آخرین نظریه‌ها و الگوها را اجرا کنید. علاوه بر ارتقاء کیفیت محصولات و طرح‌ها، مقیاسی روشن از دیدگاه های پیشین و افکار نوین کنونی به شما ارائه می‌دهد.

خودباوری

خودباوری و اطمینان، نخستین گام در اجرای اهداف است. بررسی طرح‌ها و آمادگی برای رویارویی در هر رویدادی از الزامات این امر به شمار می‌رود. هنگامی‌که قصد دارید فعالیتی را آغاز کنید، باید تمام جوانب آن را نیز در نظر بگیرید. مسائل، مشکلات و برنامه های آینده را ارزیابی کنید و به الگوی واحدی برسید. برای تجارت خود تعریفی خاص ارائه دهید و ایده آل‌های خود را مشخص کنید. اعتقاد به کار، مهارت و دانش مثلث موفقیت شما را تشکیل می‌دهند. اجرای اهداف تنها با برنامه ای منسجم، طرحی جدید و تلاشی بی وقفه به بار می‌نشیند. بنابراین برای رسیدن به مقصود باید به آمادگی کامل رسید.

یک توصیه

همیشه بهترین افراد برای اجرای دشوارترین کارها برگزیده می‌شوند؛ اگر استعدادها و مهارت‌های خود را به درستی بشناسید و درک کنید، قطعاً در مواجهه با آزمون‌های مختلف موفق خواهید شد. باید بیاموزید که رابطه ای منطقی میان کارها، وظایف و توانایی‌های خود ایجاد کنید؛ با برنامه ریزی و تعیین حوزه اختیارات خویش، زمان بیشتری برای پرداختن به اولویت‌های کاری خواهید داشت.

کلام آخر

سوابق و تجربه های کاری مانند شناسنامه ای مطمئن خصوصیات، استعدادها و توانایی‌های افراد را نشان می‌دهند. به طور منظم فهرست اهداف، فعالیت‌ها و طرح‌های خود را مرور کنید. اهداف را به دو بخش کوتاه و بلند مدت تقسیم بندی کنید و عبور از موانع را قدمی نزدیک‌تر برای رسیدن به ایده آل‌ها بدانید. کنفوسیوس می‌گوید: «طی کردن راهی که هزار فرسنگ است، با برداشتن اولین قدم آغاز می‌شود.»

تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (326)
کد خبر: 241
  • آشنایی با شیوه‌های مدیریت بحران و استرس در کسب و کار

RSS comment feed نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.